"Лоуренс Аравийский выдумал историю с групповым изнасилованием, для собственного удовольствия"
читать дальшеВ сегодняшнем номере британского еженедельника The Sunday Telegraph опубликована статья Элизабет Дэй об исследовании ученого Джеймса Барра, утверждающего, что знаменитый "принц из Мекки", Томас Эдвард ("Нэд") Лоуренс – более известный как "Лоуренс Аравийский" – от начала до конца выдумал историю с захватом его в сирийском городе Дэраа охранниками турецкого губернатора Хаджим-Бея с последующим зверским групповым изнасилованием. Причем в публикации высказывается предположение, что полковник Лоуренс Аравийский, известный своими садомазохистскими наклонностями, придумал эту "ужасную историю", прежде всего, для собственного удовольствия.
Таким образом, ключевая сцена фильма Дэвида Лина "Лоуренс Аравийский" (в котором главного героя играет Питер О'Тул), снятого в 1962-м году, на многие годы сформировавшая отношение многих американцев и европейцев к "варварскому" Востоку, была всего лишь воплощенной на экране эротической фантазией Томаса Эдварда Лоуренса.
В пользу этой версии говорят данные, полученные Джеймсом Барром на основании результатов электростатического анализа дневника Лоуренса Аравийского.
Полковник Лоуренс в своей автобиографии, изданной в 1922-м году, утверждал, что 20 ноября 1917 года в сирийском городе-крепости Дэраа он был захвачен охранниками турецкого губернатора Хаджим-Бея, которые "грубо надругались" над ним. Автор во всех подробностях и весьма красочно описал сексуальные издевательства, которым ему пришлось подвергнуться. Впервые Лоуренс упоминал об "ужасном насилии" в неизданных мемуарах, датированных 1919-м годом.
Любопытно, что страницы за 15-21 ноября 1917 года были вырваны из личного дневника Лоуренса Аравийского. И поэтому исследователям жизни "принца из Мекки" приходилось всецело доверять его более поздним записям.
Но, как пишет в своем эссе "Пустыня в огне: Т.Э.Лоуренс и британская секретная война в Аравии 1916-1918" историк Джеймс Барр, Лоуренс Аравийский никогда не бывал в Дэраа. Электростатический анализ, которому были подвергнуты сохранившиеся страницы дневника Лоуренса, показал: 18 ноября, почти наверняка, обладатель дневника делал запись о том, что находится в полуразрушенном замке Азрак, в диком оазисе – примерно в 60 милях к юго-востоку от Дэраа. При этом исследователь указывает на то, что в письме матери от 14 ноября Лоуренс писал, что намерен задержаться в Азраке "еще на несколько дней".
По мнению Барра, помимо садомазохистского наслаждения от рассказов об изнасиловании полковник Лоуренс мог преследовать и политические цели – своими мемуарами он дискредитировал турецких и арабских правителей в глазах Запада.
Данные электростатического исследования дневников Лоуренса Аравийского переданы в Британскую Библиотеку, где они могут быть изучены другими учеными. время публикации: 14 мая 2006 г., 10:10

Страницы дневника Лоуренса Аравийского
http://www.newsru.co.il/arch/world/14may2006/l_ar.html
Lawrence of Arabia 'made up' sex attack by Turk troops
читать дальше By Elizabeth Day
Last Updated: 11:32PM BST 13 May 2006
The 1917 journal
Diary of a lie? The 1917 journal
The most controversial incident in the colourful life of Lawrence of Arabia was made up by the celebrated hero, according to new forensic evidence.
The brutal sex attack on Lt Col T E Lawrence by Turkish soldiers, which allegedly took place while he was serving as the British liaison officer during the Arab revolt, was considered so contentious that it was covered up by the British Army.
But now, a new history of the Arab revolt is to claim that Lawrence invented the attack in order to smear political opponents and fulfil his own sado-masochistic urges.
The supposed rape on November 20, 1917, at the Syrian fortress town at Deraa has been the subject of much speculation over the years.
Although he recounted some detail of the attack in his 1922 memoir, Seven Pillars of Wisdom, the pages of Lawrence's diary covering the period when the incident is meant to have taken place, have been ripped out.
Until now, scholars have been unable to ascertain Lawrence's whereabouts during those crucial days from November 15-21, when he claimed that he had been captured by the Turkish governor, Hajim Bey, then whipped and raped by guards.
The incident was graphically depicted in David Lean's classic 1962 film, Lawrence of Arabia, directed by David Lean and starring Peter O'Toole.
Yet evidence uncovered by James Barr, the author of Setting the Desert on Fire: T E Lawrence and Britain's Secret War in Arabia 1916-1918, suggests that Lawrence never went to Deraa.
In order to discern what might have been written on the missing pages, Barr submitted Lawrence's diary for electrostatic data analysis.
The technique uses static electricity and fine carbon powder to reveal indentations made by a pen or pencil through an absent page on a surviving sheet of paper below.
The tests revealed the imprint of a capitalised "A" on November 18 - almost certainly the A of Azrak, a tumbledown castle in a wild oasis 60 miles south-east of Deraa, where Lawrence had already spent several days.
Barr suggests that, instead of setting off to Deraa, Lawrence stayed put - a contention supported by a letter he wrote to his mother on November 14 1917, in which he claimed to be "staying here (at Azraq) a few days".
Lawrence first mentioned the alleged rape in June 1919, midway through writing his memoirs and Barr argues that he fabricated the event in order to discredit Arab militants in the precarious post-war climate.
The French government had, by 1919, offered to recognise the Arab leader, Feisal, as king of Syria if he accepted French influence in return. Feisal, however, was under pressure from Arab militants, who refused to bow to French pressure.
Barr said: "It was one of these most prominent militants whom Lawrence claimed had betrayed him to the Turks at Deraa.
"Lawrence's biographers have argued over whether or not he was raped at Deraa. But until now no one has been able to produce evidence from his diary, which is an accurate, contemporary record of what he did.
"The tests produced three grey transparent films which didn't look promising. When I got them home I noticed there was a faint capital letter 'A' in Lawrence's handwriting, in the entry for November 18. I realised I had found significant new evidence.
"The 'A' from the missing page provides strong evidence from Lawrence that he did not leave Azraq until November 19 at the earliest. It suggests Lawrence removed that page because its contents did not tally with the story he would later tell the world."
The evidence resurrects the claim, made by some Lawrence scholars, that he had sado-masochistic urges and elaborated on the rape scene for his own delectation.
Signs of Lawrence's alleged sexual deviancy first emerged when he admitted in letters to a friend that he paid a man to beat him with birches, to the backdrop of Beethoven playing on a gramophone.
The electrostatic data films will now be passed onto the British Library, for examination by other scholars.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1518314/Lawrence-of-Arabia-%27made-up%27-sex-attack-by-Turk-troops.html
В русский текст не вошли некоторые строки. Например, следующее: "Признаки сексуального извращения, подозреваемого у Лоуренса, впервые обнаружились, когда он признал в письмах к другу, что платит одному мужчине, чтобы тот сек его розгами под грамофонную запись с музыкой Бетховена".
читать дальшеВ сегодняшнем номере британского еженедельника The Sunday Telegraph опубликована статья Элизабет Дэй об исследовании ученого Джеймса Барра, утверждающего, что знаменитый "принц из Мекки", Томас Эдвард ("Нэд") Лоуренс – более известный как "Лоуренс Аравийский" – от начала до конца выдумал историю с захватом его в сирийском городе Дэраа охранниками турецкого губернатора Хаджим-Бея с последующим зверским групповым изнасилованием. Причем в публикации высказывается предположение, что полковник Лоуренс Аравийский, известный своими садомазохистскими наклонностями, придумал эту "ужасную историю", прежде всего, для собственного удовольствия.
Таким образом, ключевая сцена фильма Дэвида Лина "Лоуренс Аравийский" (в котором главного героя играет Питер О'Тул), снятого в 1962-м году, на многие годы сформировавшая отношение многих американцев и европейцев к "варварскому" Востоку, была всего лишь воплощенной на экране эротической фантазией Томаса Эдварда Лоуренса.
В пользу этой версии говорят данные, полученные Джеймсом Барром на основании результатов электростатического анализа дневника Лоуренса Аравийского.
Полковник Лоуренс в своей автобиографии, изданной в 1922-м году, утверждал, что 20 ноября 1917 года в сирийском городе-крепости Дэраа он был захвачен охранниками турецкого губернатора Хаджим-Бея, которые "грубо надругались" над ним. Автор во всех подробностях и весьма красочно описал сексуальные издевательства, которым ему пришлось подвергнуться. Впервые Лоуренс упоминал об "ужасном насилии" в неизданных мемуарах, датированных 1919-м годом.
Любопытно, что страницы за 15-21 ноября 1917 года были вырваны из личного дневника Лоуренса Аравийского. И поэтому исследователям жизни "принца из Мекки" приходилось всецело доверять его более поздним записям.
Но, как пишет в своем эссе "Пустыня в огне: Т.Э.Лоуренс и британская секретная война в Аравии 1916-1918" историк Джеймс Барр, Лоуренс Аравийский никогда не бывал в Дэраа. Электростатический анализ, которому были подвергнуты сохранившиеся страницы дневника Лоуренса, показал: 18 ноября, почти наверняка, обладатель дневника делал запись о том, что находится в полуразрушенном замке Азрак, в диком оазисе – примерно в 60 милях к юго-востоку от Дэраа. При этом исследователь указывает на то, что в письме матери от 14 ноября Лоуренс писал, что намерен задержаться в Азраке "еще на несколько дней".
По мнению Барра, помимо садомазохистского наслаждения от рассказов об изнасиловании полковник Лоуренс мог преследовать и политические цели – своими мемуарами он дискредитировал турецких и арабских правителей в глазах Запада.
Данные электростатического исследования дневников Лоуренса Аравийского переданы в Британскую Библиотеку, где они могут быть изучены другими учеными. время публикации: 14 мая 2006 г., 10:10

Страницы дневника Лоуренса Аравийского
http://www.newsru.co.il/arch/world/14may2006/l_ar.html
Lawrence of Arabia 'made up' sex attack by Turk troops
читать дальше By Elizabeth Day
Last Updated: 11:32PM BST 13 May 2006
The 1917 journal
Diary of a lie? The 1917 journal
The most controversial incident in the colourful life of Lawrence of Arabia was made up by the celebrated hero, according to new forensic evidence.
The brutal sex attack on Lt Col T E Lawrence by Turkish soldiers, which allegedly took place while he was serving as the British liaison officer during the Arab revolt, was considered so contentious that it was covered up by the British Army.
But now, a new history of the Arab revolt is to claim that Lawrence invented the attack in order to smear political opponents and fulfil his own sado-masochistic urges.
The supposed rape on November 20, 1917, at the Syrian fortress town at Deraa has been the subject of much speculation over the years.
Although he recounted some detail of the attack in his 1922 memoir, Seven Pillars of Wisdom, the pages of Lawrence's diary covering the period when the incident is meant to have taken place, have been ripped out.
Until now, scholars have been unable to ascertain Lawrence's whereabouts during those crucial days from November 15-21, when he claimed that he had been captured by the Turkish governor, Hajim Bey, then whipped and raped by guards.
The incident was graphically depicted in David Lean's classic 1962 film, Lawrence of Arabia, directed by David Lean and starring Peter O'Toole.
Yet evidence uncovered by James Barr, the author of Setting the Desert on Fire: T E Lawrence and Britain's Secret War in Arabia 1916-1918, suggests that Lawrence never went to Deraa.
In order to discern what might have been written on the missing pages, Barr submitted Lawrence's diary for electrostatic data analysis.
The technique uses static electricity and fine carbon powder to reveal indentations made by a pen or pencil through an absent page on a surviving sheet of paper below.
The tests revealed the imprint of a capitalised "A" on November 18 - almost certainly the A of Azrak, a tumbledown castle in a wild oasis 60 miles south-east of Deraa, where Lawrence had already spent several days.
Barr suggests that, instead of setting off to Deraa, Lawrence stayed put - a contention supported by a letter he wrote to his mother on November 14 1917, in which he claimed to be "staying here (at Azraq) a few days".
Lawrence first mentioned the alleged rape in June 1919, midway through writing his memoirs and Barr argues that he fabricated the event in order to discredit Arab militants in the precarious post-war climate.
The French government had, by 1919, offered to recognise the Arab leader, Feisal, as king of Syria if he accepted French influence in return. Feisal, however, was under pressure from Arab militants, who refused to bow to French pressure.
Barr said: "It was one of these most prominent militants whom Lawrence claimed had betrayed him to the Turks at Deraa.
"Lawrence's biographers have argued over whether or not he was raped at Deraa. But until now no one has been able to produce evidence from his diary, which is an accurate, contemporary record of what he did.
"The tests produced three grey transparent films which didn't look promising. When I got them home I noticed there was a faint capital letter 'A' in Lawrence's handwriting, in the entry for November 18. I realised I had found significant new evidence.
"The 'A' from the missing page provides strong evidence from Lawrence that he did not leave Azraq until November 19 at the earliest. It suggests Lawrence removed that page because its contents did not tally with the story he would later tell the world."
The evidence resurrects the claim, made by some Lawrence scholars, that he had sado-masochistic urges and elaborated on the rape scene for his own delectation.
Signs of Lawrence's alleged sexual deviancy first emerged when he admitted in letters to a friend that he paid a man to beat him with birches, to the backdrop of Beethoven playing on a gramophone.
The electrostatic data films will now be passed onto the British Library, for examination by other scholars.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1518314/Lawrence-of-Arabia-%27made-up%27-sex-attack-by-Turk-troops.html
В русский текст не вошли некоторые строки. Например, следующее: "Признаки сексуального извращения, подозреваемого у Лоуренса, впервые обнаружились, когда он признал в письмах к другу, что платит одному мужчине, чтобы тот сек его розгами под грамофонную запись с музыкой Бетховена".
@темы: masochism and sexuality, Дераа
Герика-Рута Но должен же у этого человека быть хоть какой-то недостаток? И верно.))) А то совершенен уж слишком.Мазохист, эксгибиционист...
А то совершенен уж слишком.Мазохист, эксгибиционист...
Есть и менее солидные кинки)))) Представь, как тяжело было бы согласовывать героический образ со, скажем, какой-нибудь зоофилией, и благослови всех богов за его тихие мирные извращения))))
человек</span> джентльмен.)))tes3m ТЭЛ и в своих abnormalities т-а-а-акой викторианец...))))))))
Насколько я помню по письмам, в казарме все-таки очередность установили,
когда кому уши затыкатькогда слушать джаз, а когда лоуренсовские пластинки на лоуренсовском же, между прочим, граммофоне...Граммофон мог быть, вообще-то, и просто шумовой завесой
А ногу,точнее, колено, которое "выучило несколько новых трюков", Лоуренс сломал, когда в очередной раз попал в аварию на очередном своем мотоцикле.
Of course, Desmond might have looked a paragraph or so before. There Lawrence told how the guards made him clean up before giving into Bey's pleasure (actually T. E. gave him a knee in the groin with disastrous consequences). Yes, there may be problems with accepting the Deraa story at face value, but Lawrence being "clean and white" isn't one of them.
In the meantime in the barracks Sophie Tucker was providing a respite for the airmen from Lawrence’s more classical tastes in music. “She was worn to the bone, after about 200 playings”, Lawrence wrote Graves, “and I find her just as intellectually suggestive when she comes down the wind to us from the next barrack-block ninety yards away. A splendid woman, doubtless, but she inclines me against matrimony. Imagine her greeting you at breakfast, day after day”. (December 24.1927).
I have done with the church parade, and the Hut is full of wireless and gramophone music (by the way, I never thanked you for the new Sophy, which added a new horror to life for weeks. Sophy is always a battle-ground, like all things vitally vigorous. The Hut is divided into pre-Sophy and anti-Sophy, and squabbled as nearly as Huts can squabble)... (to Robert Graves, 05/05/1929).
И еще о музыкальных вкусах - по Вивиану Ричардсу:
In music, his taste was of an average order. Beethoven always appealed to him strongly, from his youth to his later years. Bach, Mozart and Brahms ranked high, but he was also much interested in more modern composers –Holst’s Planets, for example, was for a time much played on his gramophone. Chopin apparently never pleased him at all. The gramophone was a necessity under the conditions of service life; there were rules for the hut, too, “jazz for you at your appointed times, classics for me at mine”. And he delighted to try to win the enthusiasm of his special friends for his own favourite pieces. The instrument was of course absolutely the best made: a Ginn with its special long exponential horn, special soundbox and needles, and a mess of graphite to ensure smoothness. At least, this was his ultimate instrument in Clouds Hill; in India he must have had a more portable one. He accumulated a collection of some hundreds of records, very carefully stored.
"I only hope and trust TEL will get back safe. He is out and up againist it at this moment. If he comes through it is a V.C. - if not -well, I don't care to think about it! But, of course not a word to his mother". And two weeks after this: "I have been on tenterhooks, as he was on a very dangerous venture, which failed as I feared it must, but without involving him in the worst fate. So far as I know ge is unwounded and he says he is very well and cheerful (as of November 14, the date of Lawrence's last communication with Hogarth). But he is still far away, and has dangerous things to do - is, in fact doing them every day (this last not for Mrs.Lawrence". (November 11 and 26, 1917, Hogarth to his wife, приводится по Мэку)
caught, and identified by Hajim Bey the Governor. Hajim was an ardent
pederast and took a fancy to me. So he kept me under guard till night,
and then tried to have me. I was unwilling, and prevailed after some
difficulty. Hajim sent me to the hospital, and I escaped before dawn,
being not as hurt as he thought. He was so ashamed of the muddle he
had made that he hushed the whole thing up." Просто балдею от этой версии... Губернатор его опознал - и стал соблазнять - его, знаменитого Лоуренса, за которого обещана была награда в 20 тысяч. Это так романтично.)))) И Лоуренсу удалось как-то prevailed, но попасть после этого в больницу...
Н-да, первый вариант - романтишная история
Sophie Tucker - это вот кто
www.musicianguide.com/biographies/1608001448/So...
Ага, спасибо.
Особенно под начало 5й симфонии..)
Спасибо за материалы)
ЗЫ. А где его письма можно откопать почитать?
дико радуюсь обнаружению этого сообщества!
спасибо, что вы есть - столько материалов!
Меня тоже радует интерес к Лоуренсу.